Kto pamięta „Króla” z pewnością poczuje miłe zaskoczenie. Nowa książka Szczepana Twardocha zatytułowana „Królestwo” (Wydawnictwo Literackie) to właśnie kontynuacja historii „Króla”, kończącej się u progu II wojny światowej. „Królestwo” to znani już bohaterowie – różnorodni warszawiacy – którzy muszą odnaleźć się w okrutniej rzeczywistości okupacji. Chociaż powieść jest przedłużeniem tego, co wielu czytelników już poznało, stanowi odrębną jakość i nową wartość pisarskiego stylu. Dlaczego warto sięgnąć po lekturę tego wybitnego Ślązaka?

W KIERUNKU KOBIET

Jedna z głównym postaci fabuły napisanej przez Szczepana Twardocha to kobieta – Ryfka. Ryfka walczy o przetrwanie. Kombinuje jak zdobyć jedzenie i układa strategie ucieczki z kryjówki, żeby zdobyć broń. Chowanie się przed okupantami staje się naturalnością codziennego życia. Towarzyszy im ciągły strach, niepewność, ale i pragnienie sprawiedliwości. Od kilku lat na rynku wydawniczym rośnie popularność książek poruszających wątki kobiecości. Niezależnie od tego czy są to reportaże czy fikcje literackie, kobiety ukazywane są w różnych odsłonach i warunkach. Pojawiają się jako bohaterki niezłomne, ale i błądzące. Silne, choć wrażliwe i emocjonalne. Doświadczenie Ryfki jest kolejnym ujęciem kobiety w literaturze, jednak poprzez autorski, konsekwentny i rozpoznawalny styl Szczepana Twardocha, staje się opowieścią niepowtarzalną – to ważne zwłaszcza dla sympatyków i poszukiwaczy kobiecych postaci literackich.

DRESZCZOWIEC?

„Królestwo” klasyfikowane jest jako dreszczowiec. Pozornie nic w tym dziwnego – to przecież  mroczne realia okupowanej, zniszczonej Warszawy. Szarość, głód, złowieszcze hałasy lub zatrważająca cisza. Podziemia i agresja, chęć zemsty i jednoczesne próby ocalenia człowieczeństwa. Bohaterowie wspominają rzeczywistość przedwojenną i potęgę dawnej Warszawy. To wszystko dynamizuje akcję, przejmuje i może wywołać dreszcze. Jednak większość czytelników Szczepana Twardocha wie, że miano wybitnego dreszczowca „Królestwo” osiąga przede wszystkim dzięki oryginalnej i znanej zdolności pisarskiej autora. Wyżej wymienione elementy same w sobie nie stanowią o oddziaływaniu fabuły.

KRÓLESTWO – DLA KOGO

Oprócz wspomnianych sympatyków kobiecych postaci w literaturze fikcyjnej, „Królestwo” może przeczytać każdy kto:

  • Interesuje się problematyką codzienności w okupowanej Polsce
  • Lubi filozoficzne i egzystencjalne podejście do tematów związanych z człowiekiem
  • Nie boi się zmagań z dekonstrukcją różnych wzorów kulturowych, stereotypów i poprawności politycznej
  • Docenia szczegóły w budowaniu powieści i wszelkiego rodzaju fikcji
  • W historycznych ujęciach literackich nie zatrzymuje się wyłącznie na literaturze faktu